رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد:قبل از ورود به استخر دوش بگیرید -استريليزه شيرجه بزنيم


رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد گفت : همه افراد قبل از رفتن به استخر بايد دوش بگيرند ؛همچنين آب استخر با کلر ضدعفوني مي شود و کلرينه مي تواند باکتري هاي گرم منفي روده اي را از بين ببرد.


دکتر حمیدرضا فلاح نژاد  اظهارداشت: شنا يکي از ورزش ها و سرگرمي هاي بسيار مناسب و لذت بخش براي تمامي افراد در سنين مختلف، به ويژه در فصل گرما است. لذت اين تفريح سالم تعداد زيادي را حتي در فصل سرما راهي استخرها مي کند، اما آنچه شايد از سوي برخي کمتر مورد توجه قرار گيرد، آب «سالم» استخرها است. رعايت مسائل بهداشتي به ويژه پاکيزگي آب و تجهيزاتي که در اين محل ها استفاده مي شود، بايد به طور کامل نظارت و کنترل شوند.

 http://yazdfarda.com/images/news/actual/?img=35373n00012267-r-b-012.jpg
شیرجه پسری به داخل دریا در هنگام غروب در بندرگاهی در بریجتاون در باربادوس. (REUTERS)


وی گفت: معمولاً آب استخرها بر اثر اضافه شدن موادي از بدن شناگران به آن مانند مو، چربي، ميکروب هاي دستگاه تنفس و گوارش و ساير باکتري هاي مضر و مواد زائد روي پوست، آلوده مي شود و چون ميزان اين آلودگي بر اثر شنا و استفاده افراد مختلف از استخرها، به طور مرتب در حال افزايش است، استخر را به محل مناسبي براي آلوده شدن بهره بران آن تبديل کرده است، بنابراين به منظور جلوگيري از ابتلا به بيماري بايد به معيارهاي بهداشتي که براي استخرهاي شنا تدوين شده است، توجه کرد. صافي و شفافيت آب استخر، درجه حرارت، مقدار کلر آزاد و باقيمانده در آب و ميزان موجودات ذره بيني از جمله معيارهايي هستند که توجه به آنها اهميت زيادي دارد.


رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد درباره بهداشت استخرها مي گويد: «با آغاز فصل گرما، معمولاً تعداد مراجعه کنندگان به استخرها افزايش مي يابد، لذا ضروري است که مسئولان سازمان تربيت بدني، اداره کل استان ها و هيأت هاي شناي هر استان، نظارت بر استخرها را بيشتر کنند. معمولاً اداره کل تربيت بدني استان ها، قبل از شروع فصل تابستان کلاس هاي آموزشي براي مديران استخرها برگزار مي کنند تا آنها بيشتر با مسائل مربوط به بهداشت استخرها آشنا شوند.»


دکتر فلاح نژاد نکته بسيار مهم در اين زمينه را بهداشت آب عنوان مي کند و مي افزايد: «در اين کلاس ها مديران استخرها نحوه اندازه گيري ميزان کلر آب را مي آموزند تا در صورت کم شدن کلر، به راحتي بتوانند اين ماده را به آب اضافه کنند؛ به خصوص در استخرهاي روباز که کلر سريع تر در فضا منتشر مي شود. همچنين با آغاز فصل گرما، بازرساني از سوي اداره کل تربيت بدني، به استخرها اعزام مي شوند تا علاوه بر بررسي بهداشت، تعداد دوش هاي آب و سرويس هاي بهداشتي را نسبت به تعداد مراجعه کنندگان بررسي کنند و به عبارتي بر همه استخرها با جديت نظارت مي شود.»


دکتر فلاح نژاد اظهار مي کند: «براي پيشگيري از انتقال بيماري ها و ويروس ها در استخر بايد مراجعان بهداشت فردي و اجتماعي را رعايت کنند و اگر فردي مبتلا به بيماري هاي پوستي، قارچي، عفوني و غيره است، از مراجعه به استخر خودداري کند، همچنين دوش گرفتن قبل و بعد از شنا، استفاده از کلاه شنا، حوله، دمپايي شخصي، بسيار ضرورت دارد و به هيچ وجه استفاده از وسايل ديگران يا اجاره کردن آنها توصيه نمي شود.»


وي درباره انتقال بيماري هاي عفوني در زنان مي گويد: «در صورتي که ميزان کلر آب به اندازه باشد، مشکلي در اين زمينه براي زنان به وجود نمي آيد، اما اگر زنان هم نکات بهداشتي را رعايت نکنند، علاوه بر اين که مي توانند بيماري را به ديگران منتقل کنند، خود نيز هم به علت مستعد بودن، آماده دريافت ميکروب ها و ويروس ها مي شوند، بنابراين رعايت نکات بهداشت فردي بسيار ضروري است.»


وی در ادامه توصيه مي کند: «صاحبان استخرها بايد از مديران باتجربه اي که سابقه کار در استخر دارند، استفاده کنند و داشتن کارت مربيگري شنا براي مديران الزامي است. همچنين مديران بايد تجربه نگهداري سالم آب را داشته باشند تا بتوانند ميزان کلر آن را در هر ساعتي از روز اندازه گيري کنند و در صورت کم بودن، کلر به آب تزريق کنند.»


دکتر فلاح نژاد در مي گويد: «اگر استفاده از استخر با توجه به اصول بهداشتي نباشد، مي تواند براي فرد مشکلاتي را به وجود آورد، چرا که استخر يک مکان عمومي است و با سلامت همه افراد ارتباط دارد.»


وي با تأکيد بر اين که رعايت بهداشت فردي و اجتماعي هنگام شنا کردن بسيار ضروري است، مي گويد: «همه افراد قبل از رفتن به استخر بايد دوش بگيرند و اين نکته بسيار اهميت دارد؛ همچنين آب استخر با کلر ضدعفوني مي شود و کلرينه مي تواند باکتري هاي گرم منفي روده اي را از بين ببرد. مناسب بودن ميزان کلر، باکتري ها و ميکروب ها را از بين مي برد و از سويي ديگر اگر ميزان کلر بيش از حد عادي باشد، موجب حساسيت هاي ريوي و استنشاقي در فرد مي شود.»


وي با هشدار نسبت به اين که در صورت رعايت نکردن بهداشت، آب استخر مي تواند موجب انتقال بيماري ها شود، تأکيد مي کند: «والدين بايد به فرزندان خود بياموزند که از ادرار کردن در آب استخر خودداري کنند، زيرا اين کار علاوه بر ناپسند بودن موجب بروز عفونت هاي روده اي، انگلي و قارچي مي شود. همچنين در صورتي که ميزان کلر آب زير حد استاندارد باشد، باکتري هاي گرم منفي روده اي موجب بروز اسهال هاي عفوني مي شوند و در صورت خوردن آب و تماس دست با آب آلوده، اسهال، استفراغ، تب و عفونت روده اي در فرد بروز مي کند. اين مشکل در کودکان بيشتر است.»


دکترفلاح نژاد با هشدار به بيماران مبتلا به عفونت انگلي مي گويد: «در صورتي که اين افراد قبل از رفتن به استخر دوش نگيرند، آب را آلوده کرده و انگل ها را که با چشم قابل رؤيت نيستند، در آب پخش مي کنند و درنتيجه موجب بروز اين بيماري در ديگران با علايم دل درد، تهوع و استفراغ مي شوند. نکته مهم ديگر عفونت هاي قارچي است که در محيط هاي گرم بيشتر زندگي مي کنند و معمولاً در چين هاي بدن مثل زير بغل و کشاله ران مشاهده مي شود و در صورتي که فرد مبتلا به اين عفونت ها به استخر برود موجب آلودگي آب و انتقال بيماري به ديگران مي شود، پس ضرورت دارد افراد از مصرف وسايل مشترک يا اجاره اي همانند حوله، مايو، دمپايي و غيره خودداري کنند.»


وی تأکيد مي کند: «البته اين مسائل نبايد موجب ترس از مراجعه به استخر شود و افراد را از شنا کردن منصرف کند. بلکه بايد بيشتر به رعايت بهداشت فردي و اجتماعي توجه کرد و مسئولان استخرها نيز بايد به تناوب و بسته به ميزان استفاده، آب استخر را عوض کنند.»


این مقام مسئول با بيان اين که آب استخر مي تواند موجب بروز بيماري هاي چشمي شود، اظهار مي کند: «آب آلوده استخرها مي تواند موجب مشکلات چشمي در کوتاه مدت و حتي طولاني مدت شود؛ سوزش، قرمزي، حساسيت و تحريک چشم از جمله مشکلات موقتي است که به خاطر زيادي ميزان کلر به وجود مي آيد و به خودي خود برطرف مي شود.در صورتي که آلودگي ميکروبي وجود داشته باشد، آدنوويروس ها بروز کرده و منجر به انتقال عفونت ويروسي مي شوند که بسيار خطرناک بوده و موجب سوزش، درد و قرمزي چشم مي شود، اين عفونت منجر به ورم ملتحمه شده و قرنيه را گرفتار مي کند. به اين بيماري زخم قرنيه يا کراتيت گفته مي شود.»



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا